Barnas Malaga på tre dager

Blå himmel, 26 grader og opplevelser i fleng. Selv i april møter Malaga og Spanias solkyst barna med innholdsrike dager.

Morten Salvesen Morten Salvesen
E-post

REISEBREV: Med direktefly til Malaga fra Helganes hver mandag og fredag er det fort gjort å ta en svipptur til Spanias Costa del Sol. Etter vel tre og en halv time i Ryanairs flykropp var vi fremme i Malaga mandag kveld. Taxituren fra flyplassen inn til det pene hotellet Malino Lario i gamlebyen tok under et kvarter og kostet rundt 15 euro. Alternativt kunne vi fint tatt toget fra flyplassen til byen mye billigere.

Tre fulle «sydendager» lå foran oss. En gutt på 12 år, en jente på snart 9 og en pappa som ville dette skulle være en tur helt og fullt på barnas premisser. I utgangspunktet litt skeptisk. Tatt i betraktning at vi valgte å bo i Malaga, hovedstaden på den spanske solkysten med over en million innbyggere om en tar med forstedene.

Katedral og delfiner

Skepsisen skulle vise seg å være ubegrunnet. Det er et stort antall attraksjoner i Malaga, og omeng. I og med at vi bodde i den vakre gamlebyen, måtte vi ha litt pedagogisk påfyll først. Den mektige og imponerende katedralen i Malaga er bygget i Spanias storhetstid på 1500-tallet, og lå i kvartalet bak hotellet vårt. 5 euro for voksen. Gratis for barn. Det gjør noe med en å komme inn i disse digre rommene med utskjæringer og gullbelagt kunst i alle retninger. Samtidig som det er fullt av mennesker som hvisker og det likevel er dørgende stille. Balsam.

Etterpå skulle vi få et innblikk i mer moderne kunst. Kunstneren Pablo Picasso ble født her, og i museet stilles ut en rekke av hans flotte verk. Da vi kom dit var imidlertid køen så stor at vi valgte det bort denne gang. I stedet valgte vi å rusle ti minutter til togstasjonen, og bruke 25 minutter for å dra til nabobyen Benalmadena, der det er rundt 50.000 innbyggere. Ungene hadde nemlig funnet ut at vi der kunne få med oss Selwo Marina med fugleshow og delfinshow, pluss en rekke andre eksotiske dyr. Både voksne og små ble forundret over hva det går an å trene disse dyrene opp til.

Men sydenliv er også strandliv. Vi leide oss derfor solsenger til fem euro og nøt solstrålene. Temperaturen i Middelhavet byr ikke opp til dans ennå, men en rask dukkert og lek i sanden gjorde susen det også.

Dagen skulle avsluttes i Tivoli World i Benalmadena. Noe skuffet møtte vi stengte dører, da det kun var åpent i helgene i april. I stedet tok vi gondolbanen som var på samme sted. Helt til topps, og en helt utrolig utsikt mot grensen mellom Europa og Afrika.

Fotball og basseng

Dag to var av det mindre heseblesende slaget. Med en fotballivrig sønn måtte vi dra opp for å se stadion til Malaga CF. Fotballklubben, som lå på nedrykk og var på konkursens rand, ble kjøpt av Sheikh Al Thani fra Quatar for over 50 millioner euro i oktober 2010. Siden har han brukt over 100 millioner euro på klubben. Sponsorer er tatt bort, og sheikhens oljepenger sørger for det de måtte ønske seg. Malaga FC er inne i en historisk sesong, der de spiller om tredjeplass i La Liga, bak Real Madrid og Barcelona. Klubben har aldri kommet høyere enn nummer sju tidligere. Nå lukter de på Champions League.

På stadion, som har plass til rundt 29.000 tilskuere, ble det en guidet tur innom VIP-området og setet til presidenten, presserommet, garderoben, utgangen til banen og prøvesitting av lagbenken. Etterfulgt av en tur på museumet med god guiding av engelsktalende Ricardo. Ungene ble vervet som nye fans og kjøpte seg fullt utstyr på salg i supportershopen.

Så var det basseng-tid. Hotellets takbasseng inviterte til forfriskende avkjøling imellom døsende avslapping i solsengene. Ungene plasket og koste seg.

På kvelden ble det en tur gjennom Malagas flotte handlegater, en god middag og selvsagt nok et besøk på en av de mange fristende isbarene.

Tyggegummi-is og safari

Det er noe med barn og is og barn og dyr. Da vi satt hjemme og googlet mulighetene for barn i og rundt Malaga, kom vi over to ting som ungene ble veldig interessert i; hjemmelaget is med tyggissmak og dyrepark med afrikanske dyr. Begge var i nabobyen Estepona, en by med 60.000 innbyggere og kjent for sine lange strender. Vi tok bussen i nesten to timer, og fikk sett mye langs solkysten denne dagen. Vel framme testet vi først ut de mange og spennende lekeplassene langs stranden, før vi letet opp «Cafe del Centro» og det gode isutvalget – som faktisk smakte rosa tyggegummi og andre nye smaker! Deretter ble det taxi opp til Selwo dyrepark. Dette er rene Jurassic Park. Store åpne lastebiler kjørte oss gjennom den enorme parken. Her så vi tigre, løver, elefanter, bjørner, flodhester, slanger, nilkrokodiller og masse annet.

Vel tilbake nyttet vi tiden i de fine parkene og strendene i Malaga, og begynte så smått å planlegge hva vi skal få med oss neste gang vi tar turen. For etter å ha blitt kjent med den spanske solkysten, har vi skjønt at det er mye, mye mer av dette vi vil ha med oss. I alle fall når det bare er å at en svipptur fra Helganes når sjansen byr seg.

Noen andre tips for barnefamilier i og rundt Malaga:

Malaga – Cervantes Teateret

En av Spanias virkelig store kulturinstitusjoner. De har fantastiske forestillinger for barn, noe som er vel verdt å få med seg.

Torremolinos – Aquapark Torremolinos

I utkanten av byen ligger et «must» for den som ikke kan få nok av rutsjebaner, bølgemaskiner, elveimitasjoner, tropiske laguner, twister, kamikaze, kort sagt, alt man kan finne på i og rundt et svømmebasseng.

Torremolinos – Crocodile Park

Med skrekkblandet fryd kan ungene la seg fotografere med en ekte krokodille i armene. Her finner du «Big Daddy» som er Europas største krokodille, et eget utklekkingsområde for babykrokodiller og et museum som viser hvordan disse skapningene har overlevd i over 200 millioner år.

Benalmadena – Sea-Life

Tjue forskjellige typer hai er parkens stolthet. Store akvarier med all slags undervannfauna er spennende for ungene å oppdage. Særlig etter Disneys «Nemo»! Sea-Life holder en høy moralsk standard, og er ytterst bevisst sin rolle som beskytter av havet og alt som lever der.

Benalmadena – Parque de la Paloma

Et stort parkanlegg i sentrum av Benalmádena hvor barna storkoser seg. Påfugler, kaniner, høner, haner og andre fuglearter ferdes fritt, og lar seg mate og beundre.

Fuengirola – Fuengirola Zoo

Dyreparken ligger midt i Fuengirola. Åpent til midnatt. Tanken er å la publikum få oppleve de dyrene som først utfolder seg etter at sola har gått ned. Da kan du se leopardene som heter Africa og Arnold, og dukke ned med skrekkblandet fryd mens flaggermusene flyr over hodet ditt. Skogbunnen er fylt med kunstig månelys, og følelsen av å være nær dyrene er overveldende.